Det första mötet

Idag hade vi det första mötet med IVIK-eleverna från skolan. Lektionen var kulturmöte och vi skulle avsluta kursen med lite fika samt umgänge med invandrare. Till en början var det lite stelt. Dom hade vart i sverige från 2-5 år. Vad skulle man fråga? Vad undrade dom? Vad undrade vi? Samtalet flöt på och vi smälte ner nervositeten med lite cola. Ja, jag var faktiskt lite nervös.

Slutsatserna efter det första mötet var över mina förväntningar. Visste ni att somalier inte alls bor/bodde i hyddor ute i öknen? Åtminstone inte de flesta av dom.  Visste ni att invandrare anser våra ögon som vackra? Vi fick höra mycket, och det var intressant. Hur dom flytt från krig och bott i tält. Hur man klarat sig själv i Sverige och hur det är att lära sig svenska.
   Jag kan faktiskt säga att min "livssyn" på människan faktiskt har förändrats de senaste veckorna. Från tjejen med fördomar till sara med öppna ögon. He he he.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0